Köpvillkor

Köpvillkor

Följande köpvillkor gäller för försäljning av barn- och babyprodukter samt annan lös egendom (nedan kallade ”produkterna”) av Gaspalori AB, organisationsnummer 559284-6322, (nedan kallat ”Lekkamrat” eller ”vi”), om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive kund (nedan kallad ”kunden” eller ”du”) och Gaspalori AB. Vid försäljning till konsument tillämpar Lekkamrat de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Lekkamrats nätbutik (lekkamrat.se) kallas nedan ”lekkamrat.se”.

1. Allmänt

Lekkamrat.se säljer barn- och babyprodukter via internet till privatpersoner i Sverige. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. Produkterna som vi säljer kan användas i Sverige och de har en manual eller bruksanvisning när produkten så kräver det, antingen i fysisk eller digital form. Vi tillhandahåller dig en sådan manual eller bruksanvisning i samband med ditt köp.

2. Beställning

Beställning av produkter görs på vår hemsida lekkamrat.se. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att ringa vår kundservice på 0850931404 eller kontakta oss via mail till info@lekkamrat.se. Genomförd beställning innebär att du godkänner dessa köpvillkor och samtycker till att dina personuppgifter registreras i vårt kundregister. Avtal om köp sker när kunden mottar sin leveransbekräftelse. Orderbekräftelsen är en bekräftelse på bokade varor med information om att avtalat köp bekräftas när kunden mottar sin leveransbekräftelse. Vid eventuella felaktigheter i t.ex. angivande av pris, lagerdifferenser, leveranstid, produktinformation etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart välja att avboka din order utan kostnad.

Rabattkoder kan endast användas per köp, de går ej att kombinera med varandra eller med andra kompensations- eller ersättningskoder.

Lekkamrat levererar inte till Åland.

3. Beställning till företag/förskola/skola

Vi säljer endast till privatpersoner. Du kan handla till företag, förskola eller skola genom att beställa från Lekkamrat som privatperson och sedan fakturera företaget, förskolan eller skolan. Vänligen undersök med ditt företag, förskola eller skola om det är möjligt innan du gör din beställning från Lekkamrat. Det är inte möjligt för oss att ändra fakturauppgifter i efterhand och att utfärda fakturor med företagsnamn. 

4. Betalning

Lekkamrat.se använder sig av Klarnas Checkout för alla betalningar. Klarnas köpvillkor godkänner du i kassan när betalningar erläggs.  

Du kan betala ditt köp på Lekkamrat enligt nedan angivna betalsätt. 

Swish  
Vi erbjuder Swish-betalning via Klarna. Är du ansluten till Swish så har du möjlighet att genomföra betalningar som dras direkt från ditt bankkonto. Öppna Swish-appen på din mobila enhet och godkänn betalningen via ditt mobila Bank-ID för att slutföra köpet.  

Kortbetalning 
Lekkamrat erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Klarna. Vid betalning med kort skickas du som kund vidare till en säker sida där du tryggt kan fylla i dina kortuppgifter och genomföra betalningen. Lekkamrat hanterar aldrig dina kortuppgifter. Du som kund kan endast handla med kort utställda inom Europa. Vid kortbetalning dras pengarna på ditt kort direkt när du genomför ditt köp. Om du inväntar en återbetalning kan det dröja 2–5 bankdagar innan återbetalning sker till ditt betalkort efter att ärendet är färdigbehandlat hos Lekkamrat. Detta för att samtliga parter inklusive bank skall kunna utföra transaktionen.  

5. Integritetspolicy

Vi kan komma att behandla dina personuppgifter vid din användning av Lekkamrat.se. Information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du i vår Integritetspolicy.

6. Immateriella rättigheter

Allt innehåll på Lekkamrat.se, såsom text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, samt alla immateriella rättigheter relaterade därtill (såsom upphovsrätter, designrättigheter, mönsterrättigheter och varumärken), tillhör Lekkamrat eller Lekkamrats leverantörer och är skyddat av svensk och internationell lag. Du förvärvar ingen äganderätt till sådant innehåll eller sådana immateriella rättigheter genom din användning av Lekkamrat.se eller genom köp av produkter från Lekkamrat.

7. Frakt och leverans

Hos Lekkamrat får du fri frakt när du beställer varor för 1 000 kr eller mer – förutsatt att varorna skickas som varubrev alternativt postpaket till närmaste postkontor med Postnord.

När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som ska leverera din order inom utsatt tid. Lekkamrat kan inte lämna någon leveransgaranti för varor som inte finns i lager när du gjorde din beställning eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt om transportören själv orsakar en försening.

Eftersom vi har flera lager kan din order komma att skickas i flera olika leveranser. Delar av din order kan alltså skickas från ett lager, och resterande delar från ett annat. Om din order skickas från olika lager försöker vi se till att alla varor levereras ungefär samtidigt.

7.1 Leveranstid

Leveranstiden baseras på artiklarna i varukorgen, ditt postnummer samt det fraktsätt som valts. I kassan finner du en uppskattad leveranstid för just dina varor. 

7.2 Leveranssätt

Leverans av beställda varor sker genom Postnord eller Budbee.

7.3 Transportansvar

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Lekkamrat ansvarar dock inte för varor som lämnats ut med Postnords tjänst Hemleverans, Budbee Home eller paket som lämnats ut utan kvittens där du som kund valt detta som leveranssätt.

Vid en eventuell retur till oss är det du som kund, som har ansvaret för att returen returneras korrekt utifrån våra returvillkor, och du är ansvarig för din köpta produkt (inklusive skador som orsakas produkten) fram till dess att du lämnat denna till transportören som ska returnera produkten till oss.

7.4 Transportskador

Om produkten är skadad när du tar emot produkten bör detta anmälas omgående till Lekkamrats kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.

Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till Lekkamrat.

Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss att kostnadsfritt avhjälpa felet.

7.5 Ej utlöst order

Vi förbehåller oss rätten att debitera dig kostnaderna för den hantering som uppstår om du inte hämtat ut levererade produkter i tid (returfrakt, expeditionskostnad etc.). Därför tar vi ut en avgift på 299 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 7 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan behöver du först kontakta kundservice som hjälper dig med en retur av paketet.

7.6 Leveransförsening

Du har rätt att häva ditt köp utan extra kostnad vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt.

8. Ångerrätt, produktgaranti och öppet köp

8.1 Ångerrätt

När du handlar på Lekkamrat har du 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Ångerfristen börjar löpa den dag du eller någon i ditt ställe mottar produkten.

Ångerrätten gäller inte för varor som tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt anpassats efter dina önskemål eller på produkter som av hygienskäl inte kan återlämnas om dess försegling brutits. Om en vara har plomberats eller förseglats på annat sätt får du inte bryta förseglingen om du vill utöva din ångerrätt.

Om du vill utöva din ångerrätt ska du följa instruktionerna som återfinns på denna standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram, du hittar den här.

Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Lekkamrat. Varan ska skickas väl emballerad i gott skick. Om varan inte returneras i godtagbart skick har Lekkamrat rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. 

Produkter i försämrat skick
Om produkten har använts mer än vad som krävs för att du ska kunna fastställa dess egenskaper och funktioner, förbehåller vi oss rätten att göra ett skäligt prisavdrag motsvarande värdeminskningen som uppstått i samband med hanteringen. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Om produkten inte kan returneras i ett oförändrat skick behöver du omgående kontakta kundservice som bedömer om en retur kan göras.

8.2 14 dagars öppet köp vid obruten förpackning

När du handlar hos Lekkamrat har du rätt att returnera en oöppnad produkt inom 14 dagar och få produktkostnaden återbetald.

Öppet köp gäller och ger dig alltså rätt att skicka tillbaka en vara upp till 14 dagar efter ditt köp, så länge produkten inte är skadad och ligger i oöppnad originalförpackning. Produkter utan förpackning kan också returneras inom 14 dagar så länge alla etiketter, klistermärken, o.s.v. är intakta och fortfarande sitter fast på produkten. Varan måste returneras i samma skick som du fått den och får inte ha använts.

Du är själv skyldig att betala kostnaden för returfrakten om du vill utnyttja din rätt till öppet köp.

8.3 Så returnerar du en vara

Nedan följer instruktioner om hur du returnerar din köpta produkt, för att din ångerrätt eller rätt till öppet köp ska gälla.

Budbee
Returnera en vara genom att följa dessa steg:

  1. Lägg tillbaka varan du vill returnera i dess originalförpackning. Försegla paketet noggrant.
  2. Boka en retur via Budbees app eller genom att kontakta oss. Du väljer själv vilken dag du vill att ditt paket ska hämtas upp. Budbee fäster en returetikett på paketet vid upphämtning. Det medföljer inte en returetikett i ditt paket.

Du får pengarna tillbaka senast 14 dagar efter att vi har mottagit paketet.

Postnord
Returnera en vara genom att följa dessa steg:

  1. Lägg tillbaka varan du vill returnera i dess originalförpackning. Försegla paketet noggrant.
  2. Fäst den medföljande returfraktsedeln ovanpå den gamla fraktsedeln. (I vissa leveranser medföljer ingen retursedel. Då behöver du först kontakta kundservice som skickar ut en retursedel till dig via mejl.)
  3. Lämna in paketet på ett PostNord-ombud eller boka upphämtning av paketet i PostNord-appen eller via PostNords hemsida. Spara kvittot som returbevis.

Du får pengarna tillbaka senast 14 dagar efter att vi har mottagit paketet.

8.4 Returavgift

Nedanstående returavgifter tas ut när du utnyttjar din ångerrätt eller rätt till öppet köp:

  • Smått och mellanstort gods (paket med vikt under 20 kg) – 99 kr.
  • Skrymmande gods (paket med vikt över 20 kg) – 249 kr.
  • Övrigt gods (varor som levererats på pall) – 399 kr.

Om du vill returnera fler produkter, såsom leksaker och en studsmatta (dvs. vara över 20 kg) så är det alltid den dyraste returavgiften som skall debiteras. 

Det är du som kund som har ansvaret för att dina returvaror lämnas in till vald transportör på ett korrekt sätt. Notera därför paketets kolli-ID när du skickar paketet från ditt ombud, och be om ett kvitto om du inte får ett.

Returfraktkostnaden dras av automatiskt från ditt återbetalningsbelopp. Om du ångrar ditt köp och önskar returnera hela din order ska du kontakta kundservice inom 14 dagar efter du eller någon i ditt ställe har mottagit din order och meddela att du önskar ångra ditt köp. Om du valde det billigaste fraktalternativet vid köpet får du även fraktkostnaden du betalade vid köptillfället återbetalad. Om du returnerar delar av din order, eller inte kontaktar oss förrän efter 14 dagar, återbetalas fraktkostnaden inte. 

Önskar du att neka ditt paket hos ombudet måste du kontakta vår kundservice innan detta görs för att inte bli debiterad avgiften för ej utlöst order.

Om produkten är skadad, om du inte har fått din retursedel eller om du har några andra frågor, kan du alltid kontakta oss via vår kundservice.

9. Reklamation

När du handlar hos Lekkamrat har du 1 års garanti på alla produkter, och 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. För varor med digitala delar är reklamationstiden tre år eller den längre tid som avtalet löper.

Produktgarantin omfattar endast tillverkningsfel som fanns när du fick produkten. Ursprungliga fel måste kunna uppvisas för och bekräftas av Lekkamrat, för att produktgarantin ska gälla. Produktgarantin innebär att du, beroende på situationen, kan erbjudas en kostnadsfri reparation, ny produkt eller reducering av originalpriset. Produktgarantin gäller inte om vi inte kan hitta felet hos produkten, eller om du själv har orsakat skadorna.

Om du vill göra en reklamation och/eller göra produktgarantin gällande, vänligen kontakta vår kundservice. Vi kommer att be dig att skicka en beskrivning av produktens fel och bildmaterial som tydligt bevisar felet, så att vi kan hjälpa dig vidare i processen. Eventuell återbetalning kommer att ske så snart som möjligt efter att vi har mottagit och registrerat den defekta produkten på vårt lager.

Lekkamrat betalar givetvis kostnaden för returfrakten om du gör produktgarantin eller reklamationsrätten gällande.

10. Rabattkoder och villkor vid kampanjer

10.1 Rabattkoder

Vill du använda en rabatt- eller kompensationskod vid en beställning hos oss ska du göra följande:

  1. Lägg dina produkter i varukorgen och gå till kassan.
  2. Under produkterna i kassan, klickar du på ”Klicka här för att ange rabattkod”. 
  3. Skriv in rabattkoden i rutan och klicka på “Använd”.
  4. Du kommer nu att kunna se den avdragna summan vid totalbeloppet.

OBS! Om koden inte funkar, dubbelkolla stavningen och att du har använt stora och små bokstäver på ett korrekt sätt.

Kompensations- och ersättningskoder från kundtjänst gäller endast för ett köptillfälle. Koden måste anges i kassan innan du betalar för att vara giltigt och kan inte registreras i efterhand.

Det går bara att använda en rabattkod per köp, eftersom rabattkoder inte går att kombinera (oavsett om det är kampanjkoder, kompensationskoder eller ersättningskoder). Det totala värdet på produkterna måste vara högre än rabattkodens värde för att köpet ska kunna genomföras.

Varje rabattkod har en giltighetstid, och det finns varken möjlighet att förlänga giltighetstiden eller att aktivera en rabattkod efter att giltighetstiden har löpt ut.

Om du returnerar en produkt där du har använt en kod från kundtjänst vid köptillfället, ska du kontakta oss för att få en ny ersättningskod. Värdet på koder kan inte återbetalas kontant. Vid produkter köpt med kampanjkod, ersätts koden inte vid retur, utan du får återbetalning på det du har betalat vid köptillfället. Vid byte av en produkt mot en annan från samma kampanj, ska du kontakta kundservice.

11. Force majeure

Om vårt fullgörande av våra åtaganden enligt dessa villkor eller ingångna avtal väsentligen försvåras eller förhindras på grund av omständigheter som vi inte kan råda över och som vi inte skäligen kan ha förutsett, ska detta befria oss från fullgörande av våra förpliktelser, samt skadestånd och andra påföljder (s.k. force majeure). Sådana oförutsebara händelser kan vara krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, samt andra fördyrande omständigheter och händelser utanför vår kontroll.

14. Övriga villkor

Lekkamrat har rätt att använda underleverantörer för fullgörande av våra förpliktelser enligt dessa köpvillkor.

Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa köpvillkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter.

Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra ändringar i dessa villkor.

15. Gällande lag och tvist

Dessa köpvillkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk rätt, dock med undantag för sådana internationellt privaträttsliga bestämmelser som medför tillämpning av rätten i någon annan jurisdiktion.

Klagomål eller synpunkter avseende Lekkamrats tjänster eller produkter bör meddelas till vår kundservice alternativt telefon 08 50 93 14 04.

Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via https://www.arn.se/konsument/, +46 85 08 860 00 eller arn@arn.se. Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.

Om du har klagomål eller problem med Lekkamrats tjänster eller produkter, och du inte kan lösa klagomålet eller problemet direkt med Lekkamrat, kan du även skicka ditt klagomål till EU:s plattform för onlinetvistlösning (”ODR-plattformen”). ODR-plattformen erbjuder konsumenter inom EU en möjlighet att försöka lösa tvister om klagomål gällande produkter köpta online, utan att involvera en domstol. Genom att använda ODR-plattformen kan du som konsument hitta ett organ eller forum för dina klagomål. Du hittar plattformen här.

16. Kontakt

Besöksadress:

Karlbergsvägen 44, Nomad Works

11362 Stockholm
Sverige

Telefon: +46850931404

Öppettider: Mån och Fredag: 10:00 - 15:00

E-post: info@lekkamrat.se